|
|
|
|
|
|
|
|
|
Productes de la Terra |
|
|
|
UNA PASTISSERIA DE PUIGCERDÀ VA CREAR DURANT LA SEGONA MEITAT DEL SEGLE XX AQUESTA COCA, AMB LA INTENCIÓ DE DOTAR LA COMARCA D’UN PRODUCTE DE PASTISSERIA ESPECÍFIC QUE LA IDENTIFIQUÉS.
> HISTÒRIA
|
| La coca especial de la Cerdanya és un producte original d’una pastisseria de Puigcerdà creat fa, aproximadament, trenta-cinc anys. Va ser feta a partir de combinar pa de pessic amb fruita confitada. Amb el pas dels anys, aquesta preparació s’ha anat fent popular, gràcies especialment a l’atractiu turístic de Puigcerdà i els visitants que comporta. Forma part del ventall de productes oferts com a part de la riquesa gastronòmica de la Cerdanya. |
> DESCRIPCIÓ I ELABORACIÓ
És una coca de pa de pessic, coberta d’ametlles triturades i farcida de fruita confitada. Presenta una forma quadriculada, una coloració marronosa externa i una tonalitat més groguenca a l’interior. La textura és compacta i esponjosa, amb diversos matisos generats per la diversitat de fruites que incorpora. Presenta un diàmetre aproximat de 25 cm i un pes al voltant d’1 kg. Les matèries primeres emprades per fer-la son: ous, sucre, llet, oli, llimona, farina de força, llevats, emulsionant, fruita, ametlla i sucre llustre. Aquests ingredients s’incorporen progressivament en una batedora, on passen alguns minuts fins a obtenir una crema liquida. Després s’hi barreja la fruita confitada, que pot ser de diferents tipus: cirera, meló, pinya... La mescla es trasllada a uns motlles de pastisser prèviament untats, a sota dels quals hi ha una base de paper. Al cap d’una estona, es recobreix d’ametlles i es posen els motlles al forn durant mitja hora. Un cop cuits, es deixen refredar i s’hi espolsa sucre llustre.
> COMERCIALITZACIÓ I CONSUM
El producte es comercialitza únicament a la botiga elaboradora. S’envasa en una capsa especial i només se serveix una mida d’1 kg. Els moments de major consum de coca especial de la Cerdanya coincideixen amb els mesos de l’estiu, però també amb els caps de setmana. És ideal per menjar després de dinar i de sopar, però també hi ha qui la pren per esmorzar, a la manera d’una pasta.
FONT: Productes de la Terra. Generalitat de Catalunya. DARP. ISBN 84-393-6213-7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
|
|