Estany de Font Viva

En un racó de la vall de Porté trobem el pintores estany de Font Viva, que resta emplaçat a la mateixa base de la serra homònima. Aquest estany, de formes arrodonides i encerclat per petits turons, fa les delícies dels pescadors que a l’estiu s’apropen fins als seus contorns.

Fitxa tècnica

Accés: Seguint la N-20 en direcció al coll de Pimorent, passem els pobles de la Tor de Querol i Porta. Quan arribem a Porté hem d’agafar un desviament a la dreta amb uns rètols que ens indiquen: massís del Carlit. Continuem per la pista asfaltada fins a l’aparcament situat damunt mateix de la presa de l’estany del Passet.

Inici: Aparcament de l’estany del Passet.

Dificultat: Molt fàcil.

Altitud màxima: 1.890 m

Desnivell: 185 m

Durada total: 1.30 h (45 min anada + 45 min tornada).

Època de l ́any: Tot l’any.

Observacions: A l’hivern és un itinerari molt recomanat per fer amb raquetes.

Itinerari

Agafem el camí que comença a pujar davant de l’aparcament de Passet en direcció a l’estany de Lanós. Uns metres més enllà trobem, a la dreta, un altre senderó menys marcat que s’obre camí entre el matollar de bàlec. El seguim, passem pel costat d’alguns pins verds i travessem un primer rierol que baixa de la serra de Font Viva. Continuem ara per un petit llom i creuem un altre rierol. Mentre avancem veiem l’estany del Passet a la dreta, al fons de la vall.

Més endavant pugem per unes petites terrasses rocoses i passem al costat d’un aixopluc de pastors de pedra, que queda emplaçat a l’esquerra del camí. Finalment sortim a una mena d’esplanada herbada, on el paisatge s’eixampla. Cal creuar aquest planell inclinat en diagonal, en direcció a un petit turonet que s’alça al final del pla. Quan hi arribem, traspassem aquest turó per l’esquerra i seguim el camí marcat, que passa ara per una zona on trobem diverses parets de pedra seca.

Seguim remuntant per la sendera, que sempre es troba situada sota la mateixa falda del pic de Font Viva. Encara haurem de superar un parell de graonades més per arribar a una mena de collet, des del qual ja veiem l’estany de Font Viva davant nostre. Des d’aquest collet, veiem al darrere tot l’itinerari que hem recorregut i també la mola del Pic de Font Freda, que destaca poderosament a l’horitzó.

Un mínim descens ens portarà en pocs minuts fins a tocar de la riba de l’estany de Font Viva, on veiem les restes de l’antic refugi. El camí bordeja el llac per l’esquerra i va a parar a una esplanada verda que hi ha situada al costat est de l’estany (45 min). És el moment de gaudir del paisatge encisador que ens envolta. A l’oest veiem les muntanyes situades al sector del Pas de la Casa, mentre que al sud destaquen clarament el coll i els pics de Colll Roig.