Comabona

A l’extrem oriental del Cadí s’alça la muntanya de Tancalaporta, més coneguda dins de l’àmbit excursionista amb el nom berguedà Comabona. La seva situació estratègica en converteix el cim en un dels millors miradors de la Cerdanya. La ruta d’ascensió més senzilla, accessible per una pista des de Montellà, per atènyer el Pas dels Gosolans i el cim seguint una cadena pedregosa sense dificultats, surt del Prat d’Aguiló.

Fitxa tècnica

Accés: Des de Martinet es pren la carretera LV-4055 fins a Montellà després una estreta carretera asfaltada. De seguida es troba a la dreta la llarga pista (13 km), no sempre en bon estat, que s’enfila a prat d’Aguiló.

Inici: Prat d’Aguiló.

Dificultat: Fàcil

Altitud màxima: 2.554 m

Desnivell: 604 m

Durada total: 2.30 h (1.30 h anada / 1 h tornada)

Època de l ́any: Primavera avançada, estiu i tardor.

Observacions: A l’hivern la pista sol estar impracticable per la neu i fins ben entrada la primavera no s’hi pot transitar. L’ascensió al pas dels Gosolans, tanmateix, es complica per la inclinació del pendent nevat (35°). Fins ben entrat el maig encara hi sol haver congestes abans del pas dels Gosolans (piolet i grampons, útils).

Itinerari

Des de la zona d’aparcament al final de la pista (1.980 m) que ve de Montellà, s’hi continua amunt a peu —hi ha una cadena que impedeix el pas d’automòbils no autoritzats— fins al proper prat d’Aguiló, amb el seu refugi guardat (2.040 m, 10 min). Les franges blanques i grogues del PR-C 124, que segueix la Ruta dels Segadors —que recorrien antany els segadors de Gósol que anaven a segar a la Cerdanya—, i els cercles taronges de Cavalls del Vent —circuit que enllaça els refugis guardats del parc natural del Cadí-Moixeró— indiquen un camí que passa per una font i puja a un replà herbat amb un petit bosc de pi negre. Després s’endinsa en la capçalera de la vall de Bastanist i fent una sèrie de llaçades amb forta inclinació travessa un pedregar calcari i arriba a unes cornises rocoses on el pendent disminueix. Així s’ateny el Pas dels Gosolans (2.430 m, 1 h), que també va creuar el pintor Pablo Ruiz Picasso a l’estiu de 1906 un cop va posar fi a la seva estada a Gósol.

Es deixa el PR-C 124 i es pot prendre a l’esquerra el GR 150.1, sender que travessa el Cadí i el Moixeró per la carena. De tota manera és millor no seguir-lo perquè no s’enfila al cim del Comabona, ja que l’evita pel vessant meridional. El més pràctic i atractiu consisteix a recórrer la carena del Cadí, estimbada a l’esquerra, fins al proper cim d’Aguiló (2.494 m, 1 h 10 min). Uns 200 m a la dreta es veuen els abeuradors de la font Tordera, d’aigua molt freda. La carena gira a la dreta. Es creuen uns prats, se supera un esglaó calcari i s’arriba al cim del puig de la Font Tordera (2.526 m, 1 h 15 min). Seguidament, es baixa al coll de Comabona i es continua per la carena. Després es voreja una petita falla del terreny i s’ateny el panoràmic cim del Comabona o Tancalaporta (2.554 m, 1 h 30 min), on hi ha les restes d’una torreta geodèsica.