Pic dels Moros

Avançada al sud, aquesta modesta muntanya no deixa de ser un mirador excel·lent de la Cerdanya. Situada a l’extrem meridional de la Calma, és accessible des de la recepció de l’estació d’esquí de Font-Romeu. No obstant això, des de la central solar Thémis l’itinerari és més directe i atractiu. El cim és utilitzat per llençar-se en parapent.

Fitxa tècnica

Accés: Des d’Ur es pren la D-618, que passa per Vilanova de les Escaldes i per Angostrina i que travessa el Caos de Targassona, paratge amb curioses roques granítiques que serveixen d’escola d’escalada. Poc abans de Targasona es pren a l’esquerra la carretera que duu a la central.

Inici: Aparcament de la central Thémis.

Dificultat: Fàcil

Altitud màxima: 2.137 m

Desnivell: 515 m

Durada total: 2 h (1.15 h anada / 45 min tornada)

Època de l ́any: Tot l’any, també a l’hivern si hi ha poca neu.

Observacions: Amb neu l’ascensió segueix sent senzilla i és pràctic passejar fins al cim amb bastons i raquetes.

Itinerari

Des del descampat previ a la central Thémis (1.622 m) es pren una pista i després un camí senyalitzat que voreja per la dreta el recinte dels miralls en direcció als clots de Vilalta. Aquesta central, que té una gran xemeneia inconfusible que es veu des de lluny, és constituïda per un conjunt de miralls cònics que concentren la llum del sol en un forn que ateny els 3.000°C. Un cop als clots, sense creuar-ne el torrent, se segueix un camí a la dreta que guanya altitud entre matollars de bàlec i de ginebró.

Es deixa a l’esquerra la font Grossa (1.860 m, 30 min), l’aigua de la qual surt d’unes lloses esquitoses. A l’altre costat del torrent es veuen les restes d’una cabana. El camí gira sensiblement a la dreta i entre Prats, on el bestiar pot pasturar a ple hivern si no hi ha neu, per una inclinació moderada i constant s’arriba a la Calma, extens altiplà amb més pastures. Entre alguns pins negres i saltant un filat per al bestiar, s’enllaça amb la pista que ve de la mollera dels Clots, a la recepció de l’estació d’esquí de Font-Romeu. Si hi ha neu aquesta pista és un circuit d’esquí nòrdic. Se segueix cap a la dreta fins que es troba una desviació en el mateix sentit, a la dreta. Després d’un parell de llaçades s’ateny el cim del pic dels Moros (2.137 m, 1 h 15 min), des del qual domina tota la Cerdanya.