Estanys de la Pera

A la Cerdanya els estanys de la Pera han estat durant molt anys un punt de pas de contrabandistes que anaven i venien d’Andorra. Aquests dos estanys es troben a la conca de recepció del riu del Molí, en un petit circ glacial situat a la capçalera de la vall d’Arànser.

Fitxa tècnica

Accés: Des de Martinet es pren la carreteraLV-4036  en direcció a Lles, però poc abans d’arribar-hi s’agafa a l’esquerra la que duu a Arànser. Després es continua per una pista asfaltada que puja al Fornell, a la recepció de l’estació d’esquí nòrdic d’Aransa. A partir d’aquí, per accedir a Prat Miró i les Pollineres (pista tancada al transit de vehicles motoritzats durant tot l’any).

A l’estiu, en èpoques de màxima afluència de visitants, sol haver-hi un servei de transport bus-llançadora. Aquest servei també està disponible des de l’estació d’esquí nòrdic de Lles per Cap del Rec. Demaneu més informació a l’oficina de turisme.

Inici: Estació d’esquí nòrdic d’Aransa.

Dificultat: fàcil – mitjana.

Altitud màxima: 2.140 m

Desnivell: 500 m

Durada total: 4.30 h (2.30 h anada + 2 h tornada).

Època de l’any: Primavera, estiu i tardor. A l’hivern amb raquetes de neu.

Observacions: A l’hivern les estacions d’esquí nòrdic d’Aransa i de Lles de Cerdanya, tenen itineraris senyalitzats per raquetes de neu que ens duen a les Pollineres. No cal dir que aquesta passejada i la posterior fins al refugi d’Estanys de la Pera són altament recomanables.

Itinerari

Des del Fornell a l’estació d’esquí nòrdic d’Aransa (1.862 m) es pren el camí núm. 1 (indicador) de Senders de Cerdanya (rectangles grocs), que transcorre per dins el bosc tot passant per la Bassa de Comabella i Riu del Molí fins fins al refugi de Les Pollineres.  Aquest camí continua amunt per la dreta i evita un revolt de la pista. Després segueix uns metres cap a la dreta la pista que es dirigeix a Cap del Rec fins que creua per un pont del riu del Molí. A continuació el camí a seguir, per on passa també el GR 11-10, se’n desvia a l’esquerra, entra al bosc i travessa a gual el riu del Molí.

Més amunt creua dos cops la pista d’accés al refugi d’Estanys de la Pera i recorre el fons de la vall, alternant bosc de pi negre amb clarianes, fins que arriba al peu d’una cinglera granítica per on es precipita un bonic salt d’aigua. A partir d’aquí la inclinació augmenta fins que es retroba la pista poc abans de l’estany petit de la Pera, a l’esquerra. El tossal de la Truita o pic de Perafita, de forma piramidal, destaca al fons.

El camí evita la pista per la dreta, travessa unes pastures i arriba al refugi d’Estanys de la Pera (2.357 m, 45 min), guardat a l’estiu, en períodes de vacances i alguns caps de setmana. A l’estany gran de la Pera s’hi arriba per la pista i per un caminet planer a la dreta que hi duu en pocs minuts (2.350 m, 1 h). Val a dir que el topònim la Pera no té res a veure amb una pera (fruita), sinó que es refereix a una pedra com a senyal. Topònims semblants de Catalunya són Peramola, Peralada, Peratallada o Peramea, entre d’altres.