Tossa Plana de Lles

Voluminosa, la tossa Plana de Lles o pic de la Portelleta és la segona més elevada de la Cerdanya. La seva ascensió es veu altament compensada pel formidable panorama de què es gaudeix des del cim.

Fitxa tècnica

Accés: Des de Martinet es pren la carretera LV-4036 fins a Lles i, a continuació, una pista asfaltada fins a la recepció de l’estació d’esquí nòrdic de Cap del Rec.

Inici: Refugi de Cap del Rec.

Dificultat: Mitjana

Altitud màxima: 2.916 m

Desnivell: 950 m

Durada total: 4.30 h (2.30 h anada / 2 h tornada)

Època de l ́any: Primavera, estiu i tardor.

Itinerari

Des del costat del refugi del Cap del Rec (1.848 m) es pren el camí núm. 18, també GR11, fins al refugi de Pradell. Un cop allà trobem l’indicacor del sender número 19 de Senders de Cerdanya, marcat amb rectangles grocs, que ens marca direcció la Tossa Plana de Lles. De seguida s’entra en una pineda de pi negre. A continuació ve un pendent bastant pronunciat fins que se surt del bosc i s’arriba a l’extens pla de les Someres (2.335 m, 35 min), amb restes d’una cabana.

Es puja per un esquenall herbat amb pins negres a l’esquerra fins al peu de l’ample vessant sud de la muntanya. El camí hi queda un xic difús, però el que resta d’ascensió és evident. Senyals de pintura i nombroses fites indiquen la ruta. A l’esquerra, un caminet que no s’ha de seguir es dirigeix a la propera bassota de Setut. L’itinerari guanya altitud de manera constant fins a un primer planell, augmenta sensiblement després i s’atenua a la part superior, a l’inici de l’altiplà pedregós granític culminant.

Sense més obstacles s’ateny el cim de la tossa Plana de Lles (2.916 m, 2 h), mirador immillorable de la Cerdanya, d’Andorra i del Pirineu a ponent fins més enllà de la Maladeta, en concret fins el pic Mièidia de Bigorra. A migdia es domina el Cadí i el Baridà i a llevant el panorama s’allarga fins al Canigó.