Vall de Campcardós

Aquesta vall, tancada a l’oest per la Portella Blanca d’Andorra, es troba protegida dels vents del nord per la serralada que formen els Pics de Fontfreda, de Font Negra i d’Envalira. Les esveltes siluetes del Pedraforca i del Roc Colom ens acompanyaran durant tot el recorregut.

Fitxa tècnica

Accés: Situats al municipi de Porta (N-20), girem a l’esquerra i creuem el pont que passa per sota la via del tren. Trobem una pista asfaltada i la seguim a l’esquerra, sud, per anar a cercar un petit pont que salva el riu Querol. Hi ha un petit aparcament on és obligatori deixar els vehicles.

Inici: Aparcament a tocar el riu Querol.

Dificultat: Fàcil

Altitud màxima: 2.076 m

Desnivell: 566 m

Durada total: 3.15 h (1.45 h anada + 1.30 h tornada).

Època de l ́any: Tot l’any.

Observacions: Aquest itinerari es pot fer tot l’any, però és especialment interessant dur-lo a terme a l’hivern, quan les condicions meteorològiques no siguin favorables en altres indrets, ja que ens movem per una zona força segura, arrecerada del vent i sense pèrdua possible.

Itinerari

Des de l’aparcament situat al costat del riu Querol prenem, en direcció oest, la pista asfaltada que comença a remuntar la vall i que arriba fins a un repetidor. A partir d’aquí comença la pista sense asfaltar. Esmercem esforços per remuntar el primer tram de l’itinerari, el més costerut, delimitat per boniques parets de pedra seca.

Al final d’aquesta pujada arribem a unes tanques per al bestiar, a partir de les quals el camí ja planeja i la vall s’eixampla cada vegada més (30 min). Des d’aquí ja tenim les primeres vistes del Roc Colom i del Peiraforca, que presideixen la vall. De tant en tant, veiem a les roques les marques blanques i vermelles del sender GR 7, que prové d’Andorra, i del GR 107, que ve de la vall de la Llosa. Continuem per la vall pel costat del riu de Campcardós, que baixa a l’esquerra.

Mentre caminem anem trobant diverses barraques, de dimensions reduïdes, fetes pels pastors, amb les parets de pedra i el llosat recobert de gleves d’herba. Un tram més planer ens condueix a una pujada, perfectament empedrada, que pugem sense dificultats. En arribar a la part alta d’aquesta pujada apareix la silueta del refugi, situat a l’esquerra del camí. Seguim l’ampla sendera i arribem a aquest refugi (1.950 m, 1.15 h). La pista es transforma en sendera i el camí puja primer per una àrea de prats, que a l’estiu estan ocupats pel bestiar. Després d’aquests parts penetrem en un tram no tan bonic, recobert amb matollar de bàlec. Per una zona inclinada ens dirigí al fons de la vall i ens anem acostant al curs del riu de Campcardós. Al cap de poca estona, travessem el riu per unes pedres i arribem a l’estany Petit, i després de passar uns turonets coberts de neret, a l’estany Gros (2.076 m, 1.45 h). A partir dels estanys es podria continuar fins a la Portella Blanca d’Andorra.