Vall de Ridolaina

Es pot accedir a prat d’Aguiló per una pista des de Montellà, però fer-ho des de Nas, seguint la Ruta dels Segadors a través de la vall de Ridolaina, és l’opció a peu més recomanable. Conegut com el camí de Cerdanya, per aquí passaven les colles de segadors de Gósol que es llogaven en masos de la Cerdanya. A l’estiu de 1906 hi va passar també el pintor Pablo Ruiz Picasso.

Fitxa tècnica

Accés: Des de Bellver de Cerdanya es pren la carretera local que va a Pi. Després es continua a la dreta per una altra carretera fins a Nas. Es pot deixar el cotxe a l’entrada del poble.

Inici: Nas.

Dificultat: Fàcil

Altitud màxima: 2.040 m

Desnivell: 815 m

Durada total: 5.30 h (3 h anada + 2.30 h tornada).

Època de l ́any: Segona meitat de la primavera, estiu i els dos primers mesos de la tardor.

Observacions: A l’hivern és un recorregut apte per fer amb raquetes de neu.

Itinerari

Des de Nas (1.225 m) se segueix una pista amb les franges blanques grogues del PR C-124. Es creua el pla de Nas i es deixa per una drecera a la dreta que s’enfila al Collet (1.360 m, 20 min). Aquí s’enllaça amb la pista. A les planes d’Hereus es veuen a l’altre caient de la vall les ruïnes de la torre de Sant Romà, fortificació medieval. Més amunt es pren una altra drecera a la dreta que travessa un rec i enllaça de nou amb la pista davant de la font Tosca. A poques passes a la dreta, per la pista, s’arriba a la font del Cortal de l’Oriol (1.560 m, 1 h 15 min). Al seu damunt hi ha un prat amb un refugi de pastors. Sense deixar la pista, es baixa a la Baga, on la pista torna a guanyar altitud. Es creua el torrent de l’Abeurador i vorejant un contrafort es travessa el torrent de les Eres. Un xic més amunt es troba una desviació a l’esquerra (1.640 m, 1 h 45 min) que s’ha de prendre. Es deixa la pista principal i es puja per una pista secundària. No gaire més amunt cal deixar-la per un camí, també a l’esquerra, que transcorre molt a la vora del torrent de les Eres, però que no l’arriba a travessar. La inclinació augmenta, però és amena gràcies al panorama del vessant nord del Cadí. Després d’una estona s’arriba a un Prat entre el bosc i es troba una pista forestal que passa pel costat d’una cabana metàl·lica. El pendent es modera i per aquesta pista s’enllaça amb la que va de Montellà a prat d’Aguiló al coll de l’Home Mort (1.850 m, 2 h 30 min).

Es continua per la pista cap a l’esquerra, on una drecera també a l’esquerra duu molt a prop  del lloc per aparcar els cotxes del final de la pista. La mateixa pista porta al refugi guardat de Prat d’Aguiló (2.040 m, 3 h). Des d’aquest prat, al peu de la muralla nord del Cadí, es domina des de dalt tota la vall de Ridolaina.